Anadolu Yumrugu Dövüs Sanati
 

Anadolu Yumruğu Dövüş Sanatı

Osman Kaya

Kategori: Dövüş Sanatları

Anadolu Yumruğu Mücadele Sanatı Nedir?

Güvenliksiz bir zamanda yaşıyoruz. Her an her yerden saldırı gelebilir. Ama bu saldırılara karşı bireyin kendini muhakkak savunması gereklidir. Nasıl ki hastalıklara karşı koruyucu hekimlik varsa; aynı şekilde bireyin kendini her türlü saldırıya karşı savunabilmesi, her dönemde olduğu kadar çağımızda da bir zorunluluktur.

Çağımızda silahlı, bıçaklı, sopalı, baltalı, kırık şişeli, linç tarzı saldırılar olduğu gibi, çok güçlü insanların zayıflara yönelik saldırıları da mevcuttur. Bu nedenle çok etkin ve geçerli bir dövüş sanatına ihtiyaç vardır. İşte “ANADOLU YUMRUĞU” dövüş sanatı, bu ihtiyaca cevap vermek amacıyla oluşturulmuştur.

Anadolu Yumruğu Dövüş Sanatı, birçok dövüş sanatı ve sisteminin bileşkesidir. Bunları sıralayalım:

  1. ANADOLU MÜCADELE KÜLTÜRÜ
  2. ORTADOĞU VE BALKANLAR - KAFKASLAR DÖVÜŞ KÜLTÜRÜ
  3. AFRİKA, AVUSTRALYA, KIZILDERİLİ DÖVÜŞ KÜLTÜRÜ
  4. ESKİ TÜRK DÖVÜŞ KÜLTÜRÜ
  5. OSMANLI DÖVÜŞ KÜLTÜRÜ
  6. KALİ ESCRİMA ARNİS
  7. JUDO (柔道)
  8. BOKS
  9. KİCK BOKS
  10. MUAY TAİ (Tayca: มวยไทย)
  11. KNİFE FİGHTİNG
  12. GÜREŞ
  13. YAĞLI GÜREŞ
  14. TAEKWONDO (Korece: 태권도/跆拳道)
  15. KYOKYUSHİNKAİ (極真会館)
  16. SHOTOKAN (松濤館)
  17. JO-JUTSU (杖術)
  18. NUNCHAKU
  19. SİSTEMA
  20. KRAV MAGA
  21. WİNG TSUN
  22. SHAOLİN KUNG FU (少林功夫)
Osmanlı, yağlı güreş, wrestle

Anadolu Coğrafyasında Dövüş Kültürü

Anadolu coğrafyasında reel dövüş, ne tür özelliklere sahiptir? Nasıldır? Bu konuda yapılmış ne bir araştırma vardır ne de yazılmış bir yazı söz konusudur. Ancak kişisel olarak yaptığım gözlem ve araştırmalarımda ulaştığım bazı bulgular ve bu bulgular çerçevesinde ulaştığım sonuçlar vardır. Anadolu’da sportif ve sanatsal nitelikli mücadele oyunlarının başlıcaları şunlardır:

GÜREŞ

Güreş, Anadolu coğrafyasının pek çok yerinde söz konusu olan mücadele sanatıdır. Anadolu coğrafyasında güreşler en temelde iki ana bölüme ayrılır:

  1. YAĞLI GÜREŞ
  2. YAĞSIZ GÜREŞ

Anadolu’da yapılan güreşler hep açık alanda gerçekleştirilir. Aba güreşi, yağlı güreş, kara kucak güreşi vb . hep açık alan güreşleridir. Bunun yanı sıra en belirgin mücadele sanatı olarak at üzerinde oynanan ya da binitsiz olarak yerde oynanan “cirit” dile getirilebilir. Sürmene ve Giresun başta olmak üzere çeşitli bölgelerde halk oyunları bağlamında oynanan bıçak oyunları da bu konuda önemli etkinliklerden biridir.

Anadolu coğrafyasında düello tarzı dövüşler çok az görülür. Çünkü kavga, çoğunlukla bir tarafın ya da iki tarafın ateşli silahlara sarılmasıyla sonuçlanır. Ölüm ya da yaralama olayı gerçekleştikten sonra olay, kan davasına veya intikam almaya dönüşebilir.

Anadolu coğrafyasında özellikle bazı bölgelerde “dayak yemek”, öç almaya gerekçe teşkil eden bir husustur. (Bu kültürün hukukun olmadığı yerde caydırıcı bir husus olarak ortaya çıkması söz konusudur. Ancak bu kültürün muhakkak yok edilmesi hususu da açıktır.) Ateşli silahların halk içinde yaygınlık kazanmasından önce bıçak ve sopa, sistematik dövüşe yaklaşan ekipmanlar olarak karşımızdadır.

Mesela Karadeniz Bölgesi’nde 1900’lü yıllardan önce ve 1800’lü yıllarda bıçak kullanılan çok sayıda vaka var. (Ki hala bıçak çok yaygın bir dövüş aracıdır. Başta büyük şehirler olmak üzere, Adana, Bursa, Konya, Erzurum, Samsun, Çorum bölgelerinde bıçak kullanma vakaları, tabanca ve tüfek kullanımından çok daha fazladır)

Özellikle Doğu Karadeniz’de tabanca kullanımı yaygınlaşmadan önce bıçağın çok etkin olarak kullanıldığını görmekteyiz. Kurtuluş Savaşı’nda ve 1. Dünya Savaşı’nda bıçakları ile saldıran ve düşmana zayiat verdiren “Laz Fedaileri”, buna örnek olarak verilebilir.

Dövüş esnasında kullanılan sopa kültürü, Doğu ve Güneydoğu’da yaşayan yurttaşlarımız arasında oldukça yaygındır. Sopa, Doğu ve Güneydoğu illerimizde, dövüş sürecinde vazgeçilmez olarak kullanılan bir dövüş ekipmanıdır. Sopanın sistematik olarak kullanıldığı bölgemiz ise Kars’tır.

Yine bir dövüş ekipmanı olarak taş, Sivas yöresinde ve Arap kökenli yurttaşlarımız arasında kavgalarda kullanılmaktadır. Az da olsa bazı kavgalarda, balta, orak, testere, makas, çekiç, balyoz vb ekipmanlar kullanılmaktadır.

Anadolu coğrafyasında “linç kültürü” maalesef vardır. Bunun nedenleri çeşitlidir. Dinden kaynaklı bazı uygulamalar (mesela zina edenin toplu olarak taşlanması gibi), sülale ve aşiret yapısı, çıkar gurupları vb.

Anadolu coğrafyasında kavgalarla ilgili en güzel gelenek, kavgaları ayırmaktır. Bu, çoğu başka ülkelerde ve kültürlerde olmayan bir özelliktir. Anadolu coğrafyasında kavgalar; itişip kakışma, tutup güreşir gibi boğuşma, tokat atma (şamar, şallah, sille), öne doğru düz veya itici tekmeler atma, yumruk atma (çoğunlukla direk yumruklar atılır), boğma (elle boğaza sarılma) kollarla boynu kilitleme ya da sopaya yönelme (yerde, çevrede sopa var mı yok mu diye bakma ve sopa kapma), taş kapma, taş atma gibi birtakım özellikler taşır.

Anadolu coğrafyasında kavgalarda başlıca özellikler şunlardır:

  1. Kavgalar uzun sürmez.
  2. Kavgaların öcünü almak için artçıl kavgalar yaşanır.
  3. Kavgalarda acımasızlık ve sınır tanımazlık vardır.
  4. Kavgalarda teknik ve estetik zenginlik yoktur.
  5. Ateşli silahların kullanımının yaygınlaşmasından sonra küçük tartışmalar, silahlı ateş etmeyi sonuçlandıracak hale gelmiştir.

Anadolu’daki kavgalarda bıçakla çoğunlukla mideye ya da göğüse saplamak, sopayla kafaya ve bele darbe vurmak gerçekleştirilir. Minibüsçü ve taksici kavgaları da çok görülen kavgalar arasındadır. Bu kavgalarda tipik iki figür vardır:

  1. Kafa atmak
  2. Levye yani demir sopa kullanmak.

Yine Anadolu’daki dövüş kültüründe kadınlar arasındaki kavgalarda (sağlı sollu) rastgele tokat savurmak, tutup itmek, elbisesini yırtmak, saçlarını eline dolayıp yerde sürüklemek ve yerde ayakla çiğnemek gibi figürler söz konusu olabilmektedir. Yine sopa ve taş, Anadolu dövüş kültüründe, kadınlar arasındaki kavgada söz konusu olabilmektedir.

“Anadolu Yumruğu Dövüş Sistemi” konsepti içinde şu anda ateşli silah söz konusu değildir. Ama bu, daha sonra olmayacağı anlamına gelmez. Ateşli silahlar konsepti, bu ülkenin ihtiyaç duyması halinde vatan savunmasında verilecektir.

gölge boksu
Gölge Boksu

Anadolu Yumruğu’nda Antrenman Biçimleri

  1. BOŞLUKTA ÇALIŞMA: Buna “gölge boksu” da denir. Temel tekniklerle tek tek ya da kombine temel tekniklerle ya da full gölge boksuyla çalışabilmek mümkündür.
  2. TORBA ÇALIŞMASI
  3. MAKİVARA ÇALIŞMASI
  4. UZUV SERTLEŞTİRİCİ, TAHTA, KUM LEĞENİ, ATEŞ, SU, KAYA VB LERİ İLE ÇALIŞMALAR
  5. DARBE ALMA VE DARBEYE DAYANIKLILIK ÇALIŞMASI: Sopayla vücuda vurmaya dayanan çalışmalar.
  6. KOŞU
  7. TAKLA
  8. AĞIRLIK: Her türden ağırlık çalışması
  9. ESNEKLİK: Açma ve germe çalışmaları
  10. HER TÜRLÜ TEKNİĞİN EŞLİ ÇALIŞILMASI
  11. DARBE YASTIĞI ÇALIŞMALARI
  12. BIÇAK
  13. KISA SOPA
  14. NUNCHAKU
  15. UZUN SOPA
  16. SERBEST MÜSABAKA: Burada kişi sınırı yoktur.
jan Steen
17. yüzyıl ressamlarından Jan Steen'in "Bir Kart Oyunu Üzerinde Bıçaklı Tartışma" adlı tablosu.

Anadolu Yumruğu’nda Savunma Konsepti

An-Yum dövüş ve savunma sanatı çalışan bir insanın savunma konsepti alabildiğine yaratıcılığı içerir. Yani mümkün olduğunca kalıplardan kurtulma esastır ve hiç beklenmedik durumlarda ekstra strateji belirleme olanakları sunar. Çünkü “Anadolu Yumruğu”, insana dövüş mantığı ve konsepti sunar, içini bu disiplini çalışan insan doldurur.

Anadolu Yumruğu Dövüş Sanatı’nda bedenin her uzvu bir silah olarak kullanılır. Sınırlama yoktur. Ayrıca mücadele esnasında rakip veya rakiplerin vücutlarının her yanı her türlü çalışmanın yapılabileceği bir alandır.

“Anadolu Yumruğu Mücadele Konsepti” içinde vücudun uzuvlarının yanı sıra çakmak, anahtar, el çantası vs gibi gündelik yaşamda yanınızda taşıdığınız alet ve gereci de oldukça verimli bir şekilde ve sonuç alıcı bir çerçevede kullanım olanağınız olacaktır.

Anadolu Yumruğu Mücadele Sanatı’nda iki eliniz ve parmaklarınız arasında tutabileceğiniz her şey bir tür silah olarak kullanılabilir. Örneğin:

  1. Araba anahtarı
  2. Cep telefonu
  3. Kalem
  4. Ruj
  5. Çakmak
  6. Basit bir ayakkabı
  7. Çanta
  8. Baston
  9. Sıkıca katlanmış, rulo haline getirilmiş gazete
  10. Ciltli kitap
  11. Havlu vb.

“Anadolu Yumruğu” çalışmak, her halükarda insana özgüven kazandırır. Bu özelliğin kazanılması durumunda sahip olunan vakur duruş ve görüntü, birçok durumda size saldırmak isteyenlerde caydırıcı etki yapacak, belki de muhtemel kavga başlamadan sizin lehinize olacak şekilde bitecektir.

An-Yum Mücadele Sanatı’nda en ileri derecede akrobatik hareketlerle savunma yapılabileceği gibi, son derece basit ve akrobatik yeteneğin hiç gerekmediği türde savunma hareketleri ile de son derece başarılı olarak savunma gerçekleştirilebilir.

An yum çalışmalarında bedensel kapasitenin arttırılmasının yanı sıra psikolojik ve teorik donanıma sahip olmak için gereken altyapı hazırlanmış olacaktır.

bıçak dövüşü, knife fight

Bıçak Kombinasyonları

A. Bıçak Tutuş Şekilleri

Bıçak, beş şekilde tutulur:

  1. UÇ ÖNDE: Bu tutuşta bıçağın ucu direk öne bakar. Genellikle mideye hamle yapmak için kullanılır.
  2. UÇ YUKARIDA: Çeneye hamle yapmak için kullanılır. Bıçağın ucu gökyüzüne bakar.
  3. UÇ AŞAĞIDA: Bu tutuşta bıçağın ucu aşağıya, toprağa bakar. Genellikle kafaya veya göğüse hamle yapmak için kullanılır.
  4. UÇ GERİDE: Bıçağın ucu geriye bakar. Genellikle arkadan saldıran rakibin midesine hamle yapmakta kullanılır.Tutuş biçimi uç aşağıda tutuş biçimine benzer.
  5. UÇ YANDA: Bu tutuş şeklinde uç içeriye doğru ve uç dışarıya doğru şeklinde iki biçim vardır. Yanlara veya çapraz hamle yapmak için kullanılan bir tutuş şeklidir.

B. Çift Bıçak

Çift bıçak, avantaj sağlayan bir dövüş tavrıdır. Ancak iki elin bıçakla dolu olması, bıçak dışı manevra alanlarını daraltır. Belki tekme kullanma imkânı ortadan kalkmamıştır; fakat tek bir elin boş olmasının getirdiği avantaj ortadan kalkmıştır.

C. Bıçak - Sopa

Kali Escrima Arnis’in tipik savunma yollarından biridir. Bıçak delme ve kesme gücüyle, sopa darp etme, blokaj alma ve dürtme gücüyle dövüşçüye büyük olanaklar kazandırır.

D. Bıçak Kombinasyonları

- öne süngü- öne, öne süngü - yukarı süngü - öne yukarı süngü - aşağı süngü, öne süngü- aşağı süngü sağa sola tırpan- yukarı süngü, sağa sola tırpan- öne süngü, arkaya süngü-pervane bıçak - sürekli dönerek bıçak- yatay ve dikey 8 çevir

Bu kombinasyonların sayısı çok daha arttırılabilir. Yukarıda yazılanlar, sadece birkaç örnektir.

Osman Kaya,
Şubat 2020.

Osman Kaya'nın Diğer Yazıları ❯






Bu sayfa hakkında yorum ekle:
İsmin:
Mesajınız:
 
 
📊 19 Ağustos 2007 itibariyle, toplam: 53004701 ziyaretçi (134812311 klik) tarafından görüntülenmiştir. Online ziyaretçi rekorumuz, 4626 kişi. (5 Eylül 2010)

gizli, gizli ilim, ilim, gizli ilimler